vr. dec 4th, 2020

COLUMN – Gratis is Duurkoop!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Iedereen koopt vast eens iets uit een speciale aanbieding, één plus één gratis of 50% korting, 2e halve prijs en ga zo maar door. Maar bedenk je dan ook wat dat voor gevolgen kan hebben in de productie van het product? Dat kan zelfs tot slavernij aan toe gaan, en dat bevorderen wij door "goedkoop" in te kopen. Lees rustig verder.

Kent u die uitdrukking, Gratis is duurkoop!
U ziet het wel eens in een folder, online of op TV, op straat, in een bushokje, en waar ook eigenlijk niet, de “gratis” acties, koop nu 2 T-shirts en krijg de 3e gratis, koop nu een telefoon van 600 euro en krijg een koptelefoon gratis, koop nu 3 pakken kaas voor de prijs van twee.

Ik vraag mij af hoeveel mensen nog in het echte woord GRATIS geloven.
Want zoals ik al zei, Gratis is eerder duurkoop, dan goedkoop.
Denkt u eens na, u loopt de supermarkt in en ziet allerhande aanbiedingen met één plus één gratis, of zelfs in zeer uitzonderlijke gevallen, twee plus twee gratis, of vijftig procent korting.
Het verschil tussen één plus één gratis, en vijftig procent korting, is dat je bij de één maar een enkel product hoeft te kopen, maar bij het ander altijd minstens aan een tweede product vast zit, terwijl je dit misschien niet eens wil.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de prijzen.
Want als er weer eens zo’n kortingsactie gaande is, bijvoorbeeld bij de Media Gigant om de hoek, dan weet tegenwoordig bijna iedereen dat ze op hun hoede moeten zijn, en waarschijnlijk de prijs vorige weken zo erg omhoog gedreven is, zodat het nu extra goedkoop lijkt, nu het zogenaamd met tien, vijfentwintig of zelfs vijftig procent korting de deur uit gaat.

LEES OOK:   "Wat mij opviel": Slapend paragliden?

Ze zeggen wel voor Niks gaat de zon op, maar dat is dan ook wel het enige dat nog volledig “echt” gratis is.
Want aan veel “gratis” acties betaal je onbewust gewoon mee.
Er zijn vele manieren waardoor een winkel iets gratis aan kan bieden, of tegen inkoopprijzen.
De hoofdreden is de “klantenlokker”, als jij in de supermarkt ziet ik noem maar, twee pakken kipfilet voor de prijs van één, en jij vind kip lekker, dan zal je deze actie niet snel voorbij lopen.
Hetzelfde geldt voor een actie als wasmiddelen die voor bodemprijzen verkocht worden, of één, twee of zelfs drie plus één, twee of drie, gratis zijn. Maar wat zijn de productie kosten, wat zijn de inkoopprijzen, en wat zijn de daadwerkelijke verkoopkosten.

Men nemen een product, bijvoorbeeld wasmiddel, van die caps of pods, per bedrijf verschillend van naam. Een doosje a 14 stuks kan al snel oplopen tot prijzen van 5 a 7 euro per doos.
Stel ik reken nu een jaar van 52 weken, mijn inkoopprijs is 4,- mijn verkoop prijs is 5,50 dan heb ik 1,50 winst PER doosje dat verkocht wordt. Soms stunt een bedrijf met 10 of 20 procent korting, nou ja zeg dat ik dan nog steeds een euro winst houd, en soms veranderen de inkoop prijzen ook, omdat de bedrijven die achter die wasmiddel zitten ook wel eens willen spotten met prijzen tegenover hun concurrenten. Bereken al die winst door in het aantal producten en het aantal weken per jaar, dan kan jij als bedrijf dus makkelijk wat verlies leiden door het bijvoorbeeld één plus één gratis te maken.

Ik weet dat een hoop mensen nu zeggen ja logisch toch, maar toch doen we allemaal aan deze gekheid mee en maken het daarmee alleen maar gekker, we zorgen er namelijk voor dat de concurrentie alleen maar erger gaat stunten met de ander, en we straks wel voor spot prijzen onze producten kunnen kopen, maar de medewerkers vanaf begin van het product tot eind van het product vrijwel niks meer verdienen in vergelijking met de diensten die zij leveren.
Neem voorbeeld aan de koffieboeren, een kopje Senseo, of gemalen bonenkoffie zal tot zo’n 15 cent per kopje gaan. Een kopje echt N-N-N-N-espresso kost per cupje zo’n 40 cent, soms zelfs 46 cent, uiteraard zien we hier niet precies waar het geld heen gaat, tenslotte moest destijds George Clooney ook flink betaald worden, maar het zal allicht iets eerlijker gaan dan bij de super goedkope namaak koffie.

LEES OOK:   COLUMN: Het smoelenboek en de menselijke frustraties.

End of all, conclusie,
gratis acties hartstikke leuk, maar hoe meer we er aan mee doen, hoe gekker we de verdelingen in deze wereld maken, en hoe duurder de “eerlijke” producten lijken, terwijl dat eigenlijk hoe jammerlijk ook, de normale prijzen zouden moeten zijn.
We willen allemaal FAIR producten, maar kopen uiteindelijk wat ons het beste uitkomt, en dat is merendeels toch de stukke goedkopere gratis actie producten.

Voor nu geniet van een Fair glas wijn, met een lekkere Fair zak chips en straks een Fair kopje koffie!

Bas

Bas

Ik ben Bas, Sinds 2006 ben ik werkzaam voor BR6 ik heb hier zo'n beetje alle taken al gehad, van techneut, hulpje, event manager tot aan Co-Host, Redacteur en Radio Maker (DJ). Bij Radio Bodegraven maak ik wekelijks 2 radio programma's op de dinsdag avond. 19:00 - 20:00 : Bas On Air (Daar gaat deze site over) 20:00 - 21:00 : De Muziek Experts (Muziek vd Jaren 60 tot heden, met columns, vinyl, taalvouten, en nog véél meer!)

Leave a Replay

Bas On Air - Chat
Translate »
%d bloggers liken dit: